Heb je al een (online) dierenwinkel of ben je er net een aan het opzetten en ben je helemaal klaar om naar de top van de Google ranking te vliegen? Dan is linkbuilding echt iets voor jou! Deze SEO-techniek bepaalt maar liefst voor 30% de positie van jouw website in de zoekmachines. Doe je dit goed, dan vliegen voordat je het doorhebt al je manden, speeltjes en brokken de winkel uit!
Wat houdt linkbuilding in?
Stel je voor je bent op zoek naar een mooi hok voor je cavia Gerry. Dan ga je natuurlijk op onderzoek uit en vraag je een paar mensen naar hun aanbevelingen. Zegt het merendeels dan dat je naar dierenwinkel ‘’Het Kwispelende Staartje’’ heen moet, dan is de kans natuurlijk groot dat je hier ook daadwerkelijk je caviahok gaat kopen. En zo gaat een linkbuilding bureau dus ook aan de slag, maar dan niet om jouw te beïnvloeden, maar de zoekmachines. Je kan elke link zien als een extra stem voor jouw winkel.
Is het dan nu de bedoeling om zoveel mogelijk links te verzamelen die naar jouw website leiden? Niet helemaal, zoekmachines als Google willen namelijk dat jouw website een natuurlijk linkprofiel heeft met zowel kwalitatieve als minder kwalitatieve links. Dit betekent dat Google eigenlijk een linkjes wil zien op de website van je Oom Tonnie’s sportschool als die van caviaspecialist Tina Meerschweinchen.
En nu is dit eerste type link natuurlijk veel makkelijker te verkrijgen dan tweede, maar zal daarom dan ook veel minder waarde toevoegen. Maarja, hoe zorg je er dan voor dat wanneer Tina Meerschweinchen het in haar blog over caviahokken heeft, ze een backlink naar jouw webshop toevoegd? Wanneer jijzelf niet over een uitgebreid netwerk beschikt, dan kan het slim zijn om een bureau met linkbuilding specialisten in te schakelen. Zij beschikken namelijk naast het leveren van een breed en goed netwerk ook over een uitgebreide kennis om jouw webshop te laten stijgen in de ranking.